З відданістю Україні в серці
СЦЕНАРІЙ
ПРОВЕДЕННЯ ПЕРШОГО УРОКУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ
«З ВІДДАНІСТЮ УКРАЇНІ В СЕРЦІ»
Мета: поглибити знання учнів про складники патріотизму; сформувати в учнів уявлення про способи вияву патріотичної позиції; сприяти зацікавленості і бажанню виявляти патріотичні якості в повсякденному житті; виховувати почуття національної гордості, любові до України.
Обладнання та оформлення: Державний Прапор України; тематичні ілюстрацію; пісні про Україну, комп’ютер.
Хід уроку
«Вітчизна – це не хтось і десь, Я– теж Вітчизна».
І. Світличний
1. Вступ
Перегляд кліпу Олесі Заяць "Це моя Україна"(0)
Радо вітаючи Вас, мої любі, у світлому й затишному нашому класному приміщенні, я все ж відчуваю і легкий смуток. Цей навчальний рік передостанній у вашому шкільному житті, ви ступили на фінішну доріжку й маєте наразі переоцінити власні пріоритети, спрямувавши усі зусилля на закладення міцного підмурку подальшого дорослого життя. Яким воно буде у відблиску тривожних зірниць нашого сьогодення?
Кожне покоління людей проходить через свою череду проблем і випробувань, формулює свої відповіді на одвічні питання віднайдення свого коріння, ідентифікації себе з певним народом:«Звідкіль я? Хто я в рідній стороні?»; тривожного зазирання у власне майбутнє: «Ким виросту? Чи буду з Богом в серці?». Революція гідності й подальші суспільно-політичні події 2014-2015 рр. додали до цього переліку не менш важливі питанняпатріотичного пориву, які кожна поважаюча себе людина наразі визначає як доленосні: «Що я можу зробити для миру й процвітання своєї держави? Чим Україні я освітлю дні?»
Пропоную і нам з вами замислитися сьогодні над деякими з них, а самеосмислити необхідність і сутність патріотизму та визначитися із власними бажаннями і ресурсними можливостями долучитися до патріотичного руху.
2. Інформаційне повідомлення
Мета:узагальнити знання учнів про патріотизм, його складники; спонукати до актуалізації досвіду, пов’язаного з вчинками, що свідчать про відданість.
Хід повідомлення:
Учитель. У щасливому, багатому, розвиненому, цивілізованому суспільстві головним об’єднувальним чинником людей є почуття патріотизму.
Що ж таке патріотизм?
Презентуються пісні Скрябін «Не стидайся, то твоя земля»(2)
ТІК «Люби ти Україну»(1)
Патріотизм – це особливе почуття-цінність, яке характеризує
ставлення особистості до народу, Батьківщини, держави та до самої себе. Базовим складником патріотизму є відданість.
Відданість Батьківщині – це одухотворена любов’ю до Батьківщини готовність до соціально значущої діяльності, вірність ідеалам Батьківщини, своєму громадянському обов’язку, готовність відповідально виконувати свої обов’язки; «розчинятися» у своїй справі.
Запитання для обговорення:
- Чи потрібна така якість у наш час? Чому?
- Чи знаєте ви дорослих, які виявили відданість Батьківщині? Чи є такі серед ваших земляків, родичів?
- Як, на вашу думку, старшокласник може проявити відданість? (Насамперед, через соціальну ініціативу і соціально значущу діяльність; через сумлінне виконання власних обов’язків; через готовність зробити щось корисне для класу, школи, громади тощо).
3. Вправа на зняття емоційного напруження «Помінятися місцями»
Мета:активізувати учасників, підвищити їхній позитивний настрій.
Хідпроведення:
Учні сидять у колі на стільцях. Учитель пропонує помінятися місцями тим, хто:
- з піднесеним настроєм йшов до школи, з радістю зустрівся з друзями, вчителями;
- прийшов на перший урок у вишиванці;
- хоче проявити відданість Україні й готовий до конкретних дій.
Учні міняються місцями.
4. Перегляд й обговорення відеокліпу про Україну (відеокліп «Молитва за Україну», виконавець Алла Іванишина(3)
Мета: емоційно налаштувати учнів на сприйняття проблеми патріотизму, мотивувати до висловлення власних думок, розвивати критичне мислення, вміння робити позитивні акценти щодо побаченого й почутого.
Хід вправи:
Перший етап.Вступне слово вчителя
Учитель. Відомий педагог В. О. Сухомлинський писав: «Найголовніше, найяскравіше, що на все життя западає в серце патріота і що втілює в собі Батьківщину, – це люди». Дійсно, сила України у силі духу її громадян, її впевненість – у готовності таких, як ви,молодих людей, сміливо крокувати дорогою самостійного життя; її краса – у вашій фізичній красі, а також у величі і благородстві помислів, дій.
Другий етап. Перегляд відеокліпу, обмін думками.
Запитання після перегляду:
- Які емоції викликаву вас перегляд відеокліпу?
- Що найбільше привернуло вашу увагу під час його перегляду?
Триває обговорення.
До уваги вчителя!
Під час узагальнення висловлювань учнів потрібно акцентувати на позитивних змістово-емоційних моментах: щирих емоціях учасників відеокліпу, виразі їхнього обличчя, «щасливих, усміхнених» очах, сповнених надій, впевнених рухах. Варто також звернти увагу на багато представлену українську символіку; оптимістичну і водночас героїчно забарвлену мелодію пісні
Як підсумок,учителю варто підкреслити, що народ з такою глибокою, чутливою, щедрою і щирою душею має неабиякий потенціал, щоб подолати труднощі, вистояти перед ворогами, вибудувати гідне майбутнє.
5. Завершення роботи. Вправа «Піраміда позитивних вражень»
Мета: закріпити позитивну емоційну атмосферу за результатами проведеного уроку.
Хід проведення
Заключне слово учителя: ось і добігає кінця наш перший урок в цьому навчальному році. На підсумок пропоную кожному з вас вийтидо центру кола з простягнутою долонею вниз рукою і сказати про те, яке здобуте сьогодні під час уроку позитивне відчуття він закладає до основи піраміди. (Долоні учнів поступово накладаються одна на одну – утворюється «піраміда позитивних вражень»).
Дякую всім за злагоджену роботу, результати якої ще раз довели,
що єдність, спільна праця – то потужна сила.
Отже, пам’ятаймо про це повсякденно, робімо для нашої єдності
кожен по силам своїм – і віримо у наше мирне, щасливе
майбутнє. А на завершення дозвольте подарувати вам
оптимістичну пісню відомого гурту «Гайдамаки» про перемагаючу
силу нашої єдності.
Лунає пісня «Укроп»