Практичні роботи

Важлива умова вдосконалення викладання математики за новим Державним стандартом базової та повної загальної освіти – посилення її практичної спрямованості.

   Спираючись на характеристику навчального змісту і особливостей його реалізації в навчальній програмі для загальноосвітніх навчальних закладів  « Математика. Інформатика. 5 – 9 класи» - Київ: Видавничий дім «Освіта», 2013 рік за новим Державним стандартом базової та повної загальної освіти бачимо, що курс математики 5—6 класів передбачає розвиток, збагачення і поглиблення знань учнів про числа і дії над ними, числові й буквені вирази, величини та їх вимірювання, рівняння і нерівності, а також уявлень про окремі геометричні фігури і геометричні тіла. Понятійний апарат, обчислювальні алгоритми, графічні уміння і навички, що мають бути сформовані на цьому ступені вивчення курсу, є тим підґрунтям, що забезпечує успішне вивчення в наступних класах алгебри і геометрії, а також інших навчальних предметів, де застосовуються математичні знання.

Важливе значення для підготовки учнів до систематичного вивчення алгебри, геометрії та інших предметів мають початкові відомості про метод координат, які дістають учні 5—6 класів: зображення чисел на координатній прямій, прямокутна система координат на площині, виконання відповідних побудов.

Інший матеріал (вимірювання величин, їх середні значення, відношення і пропорції, відсотки) має переважно прикладний характер.

Вивчення геометричних фігур має передбачати використання наочних ілюстрацій, прикладів із довкілля, життєвого досвіду учнів, виконання побудов і сприяти виробленню вмінь виділяти форму і розміри як основні властивості геометричних фігур. Закріплення понять супроводжується їх класифікацією (кутів, трикутників, взаємного розміщення прямих на площині). Властивості геометричних фігур спочатку обґрунтовуються дослідно-індуктивно, потім застосовуються у конкретних ситуаціях, що сприяє виробленню в учнів дедуктивних міркувань.

Вивчення математики у 5—6 класах здійснюється з переважанням індуктивних міркувань в основному на наочно-інтуїтивному рівні із залученням практичного досвіду учнів і прикладів з довкілля.

Тому однією з форм навчання математики , що розвиває і виховує обчислювальні та графічні уміння та навички, які необхідні для використання у повсякденному житті є практичні роботи. Саме на сьогоднішньому етапі такому виду діяльності не приділяється достатньої уваги.

Наукою доведено, що для життєвого успіху необхідні не самі знання, а вміння їх застосувати відповідно до конкретної життєвої ситуації.

«Дослідження, проведені психологами Гарвардського університету, показали, що успіх на 85% залежить від особистісних якостей правильного застосування знань і лише 15 % визначається наявними знаннями». Таким чином, необхідно змістити акцент в освіті із засвоєння фактів на оволодіння способами взаємодії зі світом, вміння застосувати отримані знання в конкретних життєвих ситуаціях. Це призводить до осмислення необхідності змінити характер навчального процесу та способів діяльності учнів.

Проведення практичних робіт урізноманітнює уроки математики, сприяє підвищенню якості освіти, робить абстрактний теоретичний матеріал зрозумілим, доступним, наочним.

Організації практичних робіт  сприяє розвитку краси, естетики оформлення, задоволення від отримання кінцевого результату, а також виховує культуру праці, звичку до систематичної роботи, повагу до людей праці, сприяє профорієнтації.